Modeltekenen | "Kunstmodel aangeboden" werkt niet. Punt.
Indirecte promotie werkt verreweg het beste om opdrachten te krijgen
Zorg dat je door anderen aanbevolen wordt
Promotie werkt. En goed ook. Waarom zouden grote, al lang bekende
concerns het anders doen? Die willen echt niet van hun geld af; |
||
Als een kunstenaar een model zoekt, moet hij direct aan jou moeten
denken. Jouw beeld moet vooraan in zijn geheugen zitten. Dan pas ben je
goed met promotie bezig; |
||
Iets als "Vrouwelijk model met enorm veel wild, zwart haar" aangeboden,
werkt. En wel omdat het voor een beeld in het brein van de lezer zorgt.
|
Goede promotie is ook voor een kunstmodel van groot belang
Na lang beraad en het volgen van een goede workshop weet je het zeker: Je wilt kunstmodel worden.
Een prima besluit want kunstmodel
is leuk werk in een meestal ontspannen en prettige omgeving. En
natuurlijk kun je er ook nog een aardige bijverdienste mee halen.
Blijft dan de vraag hoe je jezelf als kunstmodel promoot.
Ten eerste moeten opdrachtgevers weten dat je er bent en dat je
kunstmodel wilt worden. Ten tweede is er best flink veel concurrentie in
de kunstmodellenwereld. En daar zul je toch op de een of andere manier
tussen op moeten gaan vallen.
Sommige modellen zijn bang om te veel op te gaan vallen. Ze zijn bang om door te veel reclame irritatie op te wekken. Of ze denken dat ze het eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Nu, die modellen moeten bijvoorbeeld eens kijken naar de constante stroom Mcdonalds reclames die voorbij komt.
En
dat terwijl iedereen ouder dan drie jaar deze hamburgerketen wel kent.
En dat soort bedrijven geven echt geen cent aan promotie uit die niet
verantwoord is. En toch wordt er door hen en hun concurrentie permanent
fors in reclame en promotie geïnvesteerd. Waarom ze dat dan doen? Heel eenvoudig. Omdat promotie werkt. Hoe meer hoe beter lijkt het wel.
Maar is dat in de kunstmodellenwereld ook het geval? JA! Neem van mij aan: Dat is echt het geval.
Verkeerde, overdreven promotie werkt gewoon tegen je
Toch staat overdreven promotie in de modellenwereld slecht bekend, omdat er vaak geen sprake is van subtiele promotie maar meer van puur irritant gedram. En dat is iets waar kunstenaars en modellenregelaars niet al te positief op reageren.
En gezien het gedrag van veel modellen is dat volkomen begrijpelijk. Steeds maar de telefoon pakken met de vraag wanneer je weer eens mag komen poseren, werkt gewoon tegen je. Dat kan een stuk beter.
Wat moet je dan wel doen om positief op te vallen
Belangrijk is om niet datgene te gaan promoten, dat iedereen al doet. Dus niet bijvoorbeeld "Vrouwelijk kunstmodel aangeboden" in een advertentie. Er zijn veel vrouwelijke kunstmodellen. Dus opvallen doe je met zo'n advertentie niet of nauwelijks. Hoe zou degene die een model zoekt hier uit moeten kiezen? Elk model adverteert op dezelfde manier die je nauwelijks iets vertelt. Die modellenzoeker prikt dus maar gewoon iemand. Meestal puur op goed geluk. En dat kun jij zijn, natuurlijk. Dat kan altijd.
Maar het kan ook heel goed een ander zijn. Het blijft gokken en gissen en dat moet dus beter.
Maar hoe? Kijk nu eens naar het volgende voorbeeld:
De tweede regel trekt al veel meer aandacht door het nog al afwijkende, ook nog rijmende, taalgebruik, maar dat is niet het belangrijkste punt. Belangrijk is, dat je ook al een soort beschrijving van
jezelf hebt gegeven. Zeker als je weet dat je in het kunstwereldje als
"Dat model met dat wilde haar" bekend staat. Dan passen advertentie en
werkelijkheid als een legpuzzel in elkaar.
Maar
dat is nog niet het belangrijkste. Ons brein werkt met beelden. Een zin
als hierboven zorgt voor een beeld in het brein van de lezer dat hij
niet direct weer kwijt is. "Vrouwelijk kunstmodel aangeboden" is echter zo weer verdwenen. Dat werkt gewoon niet. Je moet bij zo'n zin gewoon iets voor je kunnen zien.
Benadruk “afwijkingen” van het gewone, zo positief mogelijk
Dus voor je gaat adverteren, moet je goed bekijken waar in ja afwijkt van het "standaardmodel"? Denk daarbij dan vooral aan zaken als je uiterlijk want daar word je als model toch wel op beoordeeld.Kik bijvoorbeeld eens naar het volgende:
- Bepaalde lichamelijke kenmerken zoals extra lange benen?
- Speciaal haar?
- Een gekleurde huid?
- Extra grote ogen?
- Forse handen?
- Ben je extra lang?
- Ben je flink gespierd?
- Heb je een sterk zichtbare anatomie?
- Ben je extra dun?
- Of ben je juist wat weelderiger gebouwd?
- Kun je jezelf een plusmodel noemen?
- Ben je al wat ouder?
- Heb je wat men noemt "een doorleefd uiterlijk?"
Noem
het allemaal maar op. Wees eerlijk naar jezelf. Bedenk dat je jezelf
niet zit te pesten of omlaag zit te halen, zoals zoveel mensen denken.
Integendeel. Je bent je van de masse aan het onderscheiden. Onwijs
belangrijk bij promotie.
Dit lijstje is een voorbeeld en is zeker niet compleet. Er is met enige nadenken beslist veel meer te vinden. En jij hebt zelf vast nog wel iets te bieden dat hier nog niet op staat. Dat is geweldig. Gebruik dat. Alles
is goed. Als het maar voldoende afwijkt van het gemiddelde. Want dat
gemiddelde is nu juist waar iedereen al aan voldoet. Daar val je niet
mee op.
Koester je "afwijkingen" want ze zijn je grootste kapitaal
Belangrijk is dat je alle "afwijkingen" als ik het zo even oneerbiedig mag noemen, in positieve zin brengt. Je afwijkingen zetten je namelijk apart van de rest en laten je opvallen. Zeker als je het een beetje beeldend weet te brengen. Een beeld laten vormen in het brein van de lezer is van cruciaal belang, weet je nog?
Bijvoorbeeld "Ouder, grijzend mannelijk model met wat rimpels meer levert een fraai gedetailleerd portret op om te tekenen of te schilderen".
Dat zie je toch al min of meer voor je? Die persoon wil je wel eens in
levende lijve zijn. Nu is dit mannelijke model apart en uniek. Nu valt
hij op, wat voor mannelijke modellen nog veel lastiger is dan voor
vrouwelijke.
![]() |
Vrouwelijk model met wild donker haar, staat als kunstmodel voor u klaar | ![]() |
Kijk altijd uit voor negatieve benaderingen
Soms zie je in advertenties wel eens heel eerlijke, maar zeer negatief werkende aanbiedingen. Dat moet je beslist niet doen. Want ja, een tekst als "Kalende man van boven de zestig met buikje biedt zich aan als model" is heel eerlijk. Het is een tekst die je veel leest op sites waar modellen zich aanbieden.
En
het geeft ons zeker wel een indruk. Het geeft zelfs wel een beeld om te
onthouden. Maar het is de vraag of het wel het goede beeld is, dat er
straks voor zorgt dat opdrachtgevers je uit gaan nodigen. Kortom,
benadruk beeldend je mogelijkheden. Want dat wordt het beeld dat bij de
lezer ontstaat. Zet gebruikelijke eigenschappen om in iets bijzonders.
En waar je van het gebruikelijke afwijkt, formuleer dat zo positief mogelijk, met een beeld in gedachten. Zie het voor je! Bijvoorbeeld:
"Mannelijk 60-plus model met fraai glanzende schedel en een wat vollere omtrek staat graag voor u model".
Dat is al veel positiever en vriendelijker en met wat gericht denkwerk
kan het beslist nog beter. En het geeft een beeld. Zie je die schedel al
glanzen in het licht van de poseerlampen?
Maar waar ga je jezelf optimaal promoten?
Natuurlijk moet je dan wel wat middelen hebben om te laten zien en te benadrukken waar je van het gemiddelde afwijkt. Een paar handige voorbeelden zijn:- Een simpele website. Gratis te vinden en te maken;
- Een weblog zoals dit waar u nu bent. Gratis te vinden en te maken;
- Een fotoboekje;
- Een foto op kaartformaat met de gegevens waar men je bereiken kan;
- Een A4- of A5-brochure met wat meer gegevens over je en een paar foto's;
- en natuurlijk altijd visitekaartjes om uit te delen.
We gaan ze allemaal stuk voor stuk even bekijken.
Website
Een website wordt tegenwoordig vaak zwaar overschat. Een website is leuk om een keer aan familie en vrienden te laten zien, maar om een website tegenwoordig nog vindbaar te maken tussen de ruim 30 miljard (!) webpagina’s die er al zijn, is een vak apart. En ook nog een vak dat maar weinigen beheersen. Wil je toch een website, zet je verwachtingen dan niet al te hoog.
Er
zullen naar verwachting maar heel weinig bezoekers op je website komen.
De enige manier om mensen te lokken is via betaalde advertenties en de kosten daarvan (bijvoorbeeld via Facebook of Google) kunnen spectaculair oplopen. U zult heel wat opdrachten nodig hebben om ooit weer uit de kosten te komen. Laat staan dat u wat verdient.
Weblog
Een weblog kost bijna niets of zelfs helemaal niets, maar biedt je wel de mogelijkheid om jezelf te promoten, om brochures en foto's weg te geven en noem maar op. Zorg wel voor veel teksten. Want teksten werken gewoon. Mijn oude weblog, dat overigens al jaren niet meer wordt bijgewerkt, heeft mij heel wat klanten opgeleverd. Dagelijks trekt hij nog rond de honderd bezoekers. Nieuwsgierig? Hier staat hij.Fotoboekje
Een
boekje met foto's van naar jou gemaakt werk in plaats van een website
werkt vaak heel goed. Mensen halen het op. En het blijft heel vaak op
hun computer achter. Waar men er nog wel weer eens op stuit. Voor een
fotoboekje moet men actie nemen. En iets waar je actie voor moet nemen
wordt automatisch meer waard.
Een
fotoboekje is ook heel goed aan te bieden via social media. Je kunt het
gratis online plaatsen met een account bij "Dropbox" of AWS van Amazon. Zie mijn homepage voor een paar voorbeelden.
Kaart met foto
Zorg
voor een kaart met een leuke vlotte foto en wat gegevens op A6 formaat
(briefkaartformaat) die je op een teken- of schildersessie gemakkelijk
uit kunt delen. Zorg voor een aansprekende tekst onder de foto. En
vermeldt uiteraard hoe de kunstenaar of modellenregelaar jou bereiken kan. Deel die kaarten uit waar dat maar even mogelijk is. Bij een online drukwerkspecialist kun je er voor een gering bedrag een forse stapel bestellen. Een dergelijke kaart is ook aan te bieden via social media als je de kaart in een digitale vorm als bijvoorbeeld PDF online zet. Dat geldt trouwens ook voor andere brochures en fotoboekjes.
Brochure
Een brochure maak je bijvoorbeeld met een omgevouwen A4 of zelfs A3 formaat, dat je zelf kunt printen. Een brochure zit qua werking ergens tussen kaart en boekje in. Maar deze brochure is gemakkelijk te maken in kleine oplage. En is handig om bijvoorbeeld uit te delen op een workshop waar je poseert. En daar hoop je toch weer vervolgopdrachten uit te halen, nietwaar? Een brochure is ook weer in een digitale vorm aan te bieden via social media.Visitekaartjes
Visitekaartjes zijn heel belangrijk. Maar wat nog belangrijker is: Zorg dat ze maximaal opvallen...Want modellenregelaars en andere opdrachtgevers hebben vaak heel veel visitekaartjes voorhanden. Dus doe er alles aan, dat juist die van jou er goed uit springt. Zie het voorbeeld van een kaartje van mijzelf .Ik heb hier enorm veel opmerkingen over gehad. Men kent een dergelijk vreemd kaartje niet. En opvallen deed het kaartje daardoor zeker. Maar het gevolg was dat het kaartje bijzonder goed bleef “hangen” bij opdrachtgevers. Nu niet meer gebruiken trouwens. De links er op werken niet meer.
Let wel een beetje op de kosten.
Voor alle bovenstaande mogelijkheden om jezelf als kunstmodel te promoten, geldt dat ze heel voordelig te regelen vallen. Ga dus niet teveel geld investeren. Laat je op dat punt niet te snel ompraten. Het rendement van het allerbeste promotiemateriaal is nog altijd vele malen kleiner dan het rendement van mond tot mond reclame.Want als mond tot mond reclame eenmaal goed loopt, dan heb je eigenlijk nauwelijks meer promotiemateriaal nodig. Met een stapeltje visitekaartjes kun je dan al volstaan.
Prima aanpak voor beginnende modellen
Maar voor beginnende modellen die nog niet over een voldoende groot netwerk beschikken zijn dit prima manieren om op te gaan vallen. Je zult zien dat het heel goed werkt.
Meer informatie om verder te lezen:
Wilt u meer lezen over het vak van kunstmodel / tekenmodel?
Wilt u ook kunstmodel / tekenmodel? worden? Volg een workshop
Wilt u als tekenmodel ook dynamisch modeltekenen beheersen na een workshop?
Wilt u meer weten over het vak van model in het algemeen?
Wilt u meer weten over de specialisatie tot kunstmodel / tekenmodel?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten