vrijdag 17 december 2021

Alleen "Kunstmodel aangeboden" werkt niet. Punt.

 

Modeltekenen | "Kunstmodel aangeboden" werkt niet. Punt.


Indirect promoten werkt verreweg het beste



Zorg dat je door anderen aanbevolen wordt 






Promotie werkt. En goed ook. Waarom zouden grote, al lang bekende  concerns het anders doen? Die willen echt niet van hun geld af;



Als een kunstenaar een model zoekt, moet hij direct aan jou moeten denken. Jouw beeld moet vooraan in zijn geheugen zitten. Dan pas ben je goed met promotie bezig;



Iets als "Vrouwelijk model met enorm veel wild, zwart haar" aangeboden, werkt. En wel omdat het voor een beeld in het brein van de lezer zorgt. 




kunstmodel Henriette "Kunstmodel aangeboden" werkt alleen onder voorwaarden

Goede promotie is ook voor een kunstmodel van groot belang

Na lang beraad en het volgen van een goede workshop weet je het zeker: Je wilt kunstmodel worden. 

Een prima besluit want kunstmodel is leuk werk in een meestal ontspannen en prettige omgeving. En natuurlijk kun je er ook nog een aardige bijverdienste mee halen. 

Blijft dan de vraag hoe je jezelf als kunstmodel promoot. Ten eerste moeten opdrachtgevers weten dat je er bent en dat je kunstmodel wilt worden. Ten tweede is er best flink veel concurrentie in de kunstmodellenwereld. En daar zul je toch op de een of andere manier tussen op moeten gaan vallen. 

Sommige modellen zijn bang om te veel op te gaan vallen. Ze zijn bang om door te veel reclame irritatie op te wekken. Of ze denken dat ze het eigenlijk helemaal niet nodig hebben. Nu, die modellen moeten bijvoorbeeld eens kijken naar de constante stroom Mcdonalds reclames die voorbij komt. 



En dat terwijl iedereen ouder dan drie jaar deze hamburgerketen wel kent.  En dat soort bedrijven geven echt geen cent aan promotie uit die niet verantwoord is. En toch wordt er door hen en hun concurrentie permanent fors in reclame en promotie geïnvesteerd. Waarom ze dat dan doen? Heel eenvoudig. Omdat promotie werkt. Hoe meer hoe beter lijkt het wel. 

Maar is dat in de kunstmodellenwereld ook het geval? Neem van mij aan: Dat is het geval.

kunstmodel Henriette Verkeerde, overdreven promotie werkt gewoon tegen je

Verkeerde, overdreven promotie werkt gewoon tegen je

Toch staat overdreven promotie in de modellenwereld slecht bekend, omdat er vaak geen sprake is van subtiele promotie maar meer van puur irritant gedram. En dat is iets waar kunstenaars en modellenregelaars niet al te positief op reageren. 

En gezien het gedrag van veel modellen is dat volkomen begrijpelijk. Steeds maar de telefoon pakken met de vraag wanneer je weer eens mag komen poseren, werkt gewoon tegen je. Dat kan een stuk beter.

kunstmodel Henriette "Kunstmodel aangeboden" werkt alleen onder voorwaarden

Wat moet je dan wel doen om positief op te vallen

Belangrijk is om niet datgene te gaan promoten,  dat iedereen al doet. Dus niet bijvoorbeeld "Vrouwelijk kunstmodel aangeboden" in een advertentie. Er zijn veel vrouwelijke kunstmodellen. Dus opvallen doe je met zo'n advertentie niet of nauwelijks. Hoe zou degene die een model zoekt hier uit moeten kiezen? Elk model adverteert op dezelfde manier die je nauwelijks iets vertelt.  Die modellenzoeker prikt dus maar gewoon iemand. Meestal puur op goed geluk. En dat kun jij zijn, natuurlijk. Dat kan altijd. 

Maar het kan ook heel goed een ander zijn. Het blijft gokken en gissen en dat moet dus beter. 

Maar hoe? Kijk nu eens naar het volgende voorbeeld:

"Vrouwelijk model met wild donker haar, 
staat als kunstmodel voor u klaar"


De tweede regel trekt al veel meer aandacht door het nog al afwijkende, ook nog rijmende, taalgebruik, maar dat is niet het belangrijkste punt. Belangrijk is, dat je ook al een soort beschrijving van jezelf hebt gegeven. Zeker als je weet dat je in het kunstwereldje als "Dat model met dat wilde haar" bekend staat. Dan passen advertentie en werkelijkheid als een legpuzzel in elkaar.  

Maar dat is nog niet het belangrijkste. Ons brein werkt met beelden. Een zin als hierboven zorgt voor een beeld in het brein van de lezer dat hij niet direct weer kwijt is.  "Vrouwelijk kunstmodel aangeboden" is echter zo weer verdwenen. Dat werkt gewoon niet. Je moet bij zo'n zin gewoon iets voor je kunnen zien. 

kunstmodel Henriette Wat moet je dan wel doen om positief op te vallen

Benadruk “afwijkingen” van het gewone, zo positief mogelijk

Dus voor je gaat adverteren, moet je goed bekijken waar in ja afwijkt van het "standaardmodel"? Denk daarbij dan vooral aan zaken als je uiterlijk want daar word je als model toch wel op beoordeeld.

Kik bijvoorbeeld eens naar het volgende:
  • Bepaalde lichamelijke kenmerken zoals extra lange benen? 
  • Speciaal haar? 
  • Een gekleurde huid? 
  • Extra grote ogen? 
  • Forse handen? 
  • Ben je extra lang? 
  • Ben je flink gespierd?
  • Heb je een sterk zichtbare anatomie? 
  • Ben je extra dun? 
  • Of ben je juist wat weelderiger gebouwd? 
  • Kun je jezelf een plusmodel noemen? 
  • Ben je al wat ouder? 
  • Heb je wat men noemt "een doorleefd uiterlijk?" 
kunstmodel Henriette Benadruk “afwijkingen” van het gewone, zo positief mogelijk


Noem het allemaal maar op. Wees eerlijk naar jezelf. Bedenk dat je jezelf niet zit te pesten of omlaag zit te halen, zoals zoveel mensen denken. Integendeel. Je bent je van de masse aan het onderscheiden. Onwijs belangrijk bij promotie.

Dit lijstje is een voorbeeld en is zeker niet compleet. Er is met enige nadenken beslist veel meer te vinden. En jij hebt zelf vast nog wel iets te bieden dat hier nog niet op staat. Dat is geweldig. Gebruik dat. Alles is goed. Als het maar voldoende afwijkt van het gemiddelde. Want dat gemiddelde is nu juist waar iedereen al aan voldoet. Daar val je niet mee op.

Koester je "afwijkingen" want ze zijn je grootste kapitaal

Belangrijk is dat je alle "afwijkingen" als ik het zo even oneerbiedig mag noemen, in positieve zin brengt. Je afwijkingen zetten je namelijk apart van de rest en laten je opvallen. Zeker als je het een beetje beeldend weet te brengen. Een beeld laten vormen in het brein van de lezer is van cruciaal belang, weet je nog?

Bijvoorbeeld "Ouder, grijzend mannelijk model met wat rimpels meer levert een fraai gedetailleerd portret op om te tekenen of te schilderen". Dat zie je toch al min of meer voor je? Die persoon wil je wel eens in levende lijve zijn. Nu is dit mannelijke model apart en uniek. Nu valt hij op, wat voor mannelijke modellen nog veel lastiger is dan voor vrouwelijke.


Vrouwelijk model met wild donker haar, staat als kunstmodel voor u klaar

 

Kijk altijd uit voor negatieve benaderingen

Soms zie je in advertenties wel eens heel eerlijke, maar zeer negatief werkende aanbiedingen. Dat moet je beslist niet doen. Want ja, een tekst als "Kalende man van boven de zestig met buikje biedt zich aan als model" is heel eerlijk. Het is een tekst die je veel leest op sites waar modellen zich aanbieden. 

En het geeft ons zeker wel een indruk. Het geeft zelfs wel een beeld om te onthouden. Maar het is de vraag of het wel het goede beeld is,  dat er straks voor zorgt dat opdrachtgevers je uit gaan nodigen. Kortom, benadruk beeldend je mogelijkheden. Want dat wordt het beeld dat bij de lezer ontstaat. Zet gebruikelijke eigenschappen om in iets bijzonders.

En waar je van het gebruikelijke afwijkt, formuleer dat zo positief mogelijk, met een beeld in gedachten. Zie het voor je! Bijvoorbeeld:

"Mannelijk 60-plus model met fraai glanzende schedel en een wat vollere omtrek staat graag voor u model". Dat is al veel positiever en vriendelijker en met wat gericht denkwerk kan het beslist nog beter. En het geeft een beeld. Zie je die schedel al glanzen in het licht van de poseerlampen?

kunstmodel Henriette Maar waar ga je jezelf optimaal promoten?

Maar waar ga je jezelf optimaal promoten?

Natuurlijk moet je dan wel wat middelen hebben om te laten zien en te  benadrukken waar je van het gemiddelde afwijkt. Een paar handige voorbeelden zijn:

  • Een simpele website. Gratis te vinden en te maken;
  • Een weblog zoals dit waar u nu bent. Gratis te vinden en te maken;
  • Een fotoboekje;
  • Een foto op kaartformaat met de gegevens waar men je bereiken kan;
  • Een A4- of A5-brochure met wat meer gegevens over je en een paar foto's;
  • en natuurlijk altijd visitekaartjes om uit te delen. 

We gaan ze allemaal stuk voor stuk even bekijken.


Website

Een website wordt tegenwoordig vaak zwaar overschat. Een website is leuk om een keer aan familie en vrienden te laten zien, maar om een website tegenwoordig nog vindbaar te maken tussen de ruim 30 miljard (!) webpagina’s die er al zijn, is een vak apart. En ook nog een vak dat maar weinigen beheersen. Wil je toch een website, zet je verwachtingen dan niet al te hoog. 

Er zullen naar verwachting maar heel weinig bezoekers op je website komen. De enige manier om mensen te lokken is via betaalde advertenties en de kosten daarvan (bijvoorbeeld via Facebook of Google) kunnen spectaculair oplopen. U zult heel wat opdrachten nodig hebben om ooit weer uit de kosten te komen. Laat staan dat u wat verdient.

Weblog

Een weblog kost bijna niets of zelfs helemaal niets, maar biedt je  wel de mogelijkheid om jezelf te promoten, om brochures en foto's weg te geven en noem maar op. Zorg wel voor veel teksten. Want teksten werken gewoon. Mijn oude weblog, dat overigens al jaren niet meer wordt bijgewerkt, heeft mij heel wat klanten opgeleverd. Dagelijks trekt hij nog rond de honderd bezoekers. Nieuwsgierig? Hier staat hij.

 

Fotoboekje

Een boekje met foto's van naar jou gemaakt werk in plaats van een website werkt vaak heel goed. Mensen halen het op. En het blijft heel vaak op hun computer achter. Waar men er nog wel weer eens op stuit. Voor een fotoboekje moet men actie nemen. En iets waar je actie voor moet nemen wordt automatisch meer waard.

Een fotoboekje is ook heel goed aan te bieden via social media. Je kunt het gratis online plaatsen met een account bij "Dropbox" of AWS van Amazon. Zie mijn homepage voor een paar voorbeelden.

 

Kaart met foto

Zorg voor een kaart met een leuke vlotte foto en wat gegevens op A6 formaat (briefkaartformaat) die je op een teken- of schildersessie gemakkelijk uit kunt delen. Zorg voor een aansprekende tekst  onder de  foto. En vermeldt uiteraard hoe de kunstenaar of modellenregelaar jou bereiken kan. 

Deel die kaarten uit waar dat maar even mogelijk is. Bij een online drukwerkspecialist kun je er voor een gering bedrag een forse stapel bestellen. Een dergelijke kaart is ook aan te bieden via social media als je de kaart in een digitale vorm als bijvoorbeeld PDF online zet. Dat geldt trouwens ook voor andere brochures en fotoboekjes.

 

Brochure

Een brochure maak je bijvoorbeeld met een omgevouwen A4 of zelfs A3 formaat,  dat je zelf kunt printen. Een brochure zit qua werking ergens tussen kaart en boekje in. Maar deze brochure is gemakkelijk te maken in kleine oplage. En is handig om bijvoorbeeld uit te delen op een workshop waar je poseert. En daar hoop je toch weer vervolgopdrachten uit te halen, nietwaar?  Een brochure is ook weer in een digitale vorm aan te bieden via social media.

 

Visitekaartjes

Visitekaartjes zijn heel belangrijk. Maar wat nog belangrijker is: Zorg dat ze maximaal opvallen...Want modellenregelaars en andere opdrachtgevers hebben vaak heel veel visitekaartjes voorhanden. Dus doe er alles aan, dat juist die van jou er goed uit springt. Zie het voorbeeld van een kaartje van mijzelf .Ik heb hier enorm veel opmerkingen over gehad. Men kent een dergelijk vreemd kaartje niet. En opvallen deed het kaartje daardoor zeker. Maar het gevolg was dat het kaartje  bijzonder goed bleef “hangen” bij opdrachtgevers. Nu niet meer gebruiken trouwens. De links er op werken niet meer. 


kunstmodel Henriette 

Let wel een beetje op de kosten.

Voor alle bovenstaande mogelijkheden om jezelf als kunstmodel te promoten, geldt dat ze heel voordelig te regelen vallen. Ga dus niet teveel geld investeren. Laat je op dat punt niet te snel ompraten. Het rendement van het allerbeste promotiemateriaal is nog altijd vele malen kleiner dan het rendement van mond tot mond reclame. 

Want als mond tot mond reclame eenmaal goed loopt, dan heb je eigenlijk nauwelijks meer promotiemateriaal nodig. Met een stapeltje visitekaartjes kun je dan al volstaan. 

Prima aanpak voor beginnende modellen


Maar voor beginnende modellen die nog niet over een voldoende groot netwerk beschikken zijn dit prima manieren om op te gaan vallen. Je zult zien dat het heel goed werkt.  

 

Meer informatie om verder te lezen:


Wilt u meer lezen over het vak van kunstmodel / tekenmodel?


Wilt u ook kunstmodel / tekenmodel? worden? Volg een workshop


Wilt u als tekenmodel ook dynamisch modeltekenen beheersen na een workshop?


Wilt u meer weten over het vak van model in het algemeen?


Wilt u meer weten over de specialisatie tot kunstmodel / tekenmodel?

 




 LEES JIJ JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten